"SLAPPE ARNOLD"
Een eenvoudige antenne voor 2m of 6m

Binnen de afdeling wordt sinds 2000 gewerkt en geëxperimenteerd met de "slappe Arnold" antenne. Over deze zonderlinge naamgeving, leest u meer in Electron van november 2003. Uiteraard willen we het ontwerp niet voor onszelf houden maar wat meer bekendheid geven.

Opbouw van 'Slappe Arnold'De antenne heeft een aantal opmerkelijke kenmerken:
Hij is goedkoop, eenvoudig te bouwen, en is bovenal makkelijk mee te nemen, zodat het een prima vakantieantenne is.
In feite is deze antenne een eindgevoede halve golf dipool. Hij wordt gemaakt door ± een halve golflengte coax voor de helft van de buitenmantel te ontdoen en aan het andere einde de coax op een PCV-pijp tot een spoel te wikkelen.

Er wordt gebruik gemaakt van de eigenschap dat de afscherming van een coaxiale kabel, aan de binnenkant en de buitenkant verschillende hoogfrequent stromen kan voeren. Door deze eigenschap komt het voedingspunt halverwege de constructie te liggen. De stromen lopen vandaar door de gestripte kern naar het ene uiteinde, en langs de buitenkant van de mantel naar het andere einde. Op dat punt zorgt de spoel ervoor dat het HF aan de buitenkant niet verder kan.

Uiteraard is het ontwerp aan te passen voor andere banden. In het ARRL-handbook van 2000 staat een vergelijkbaar ontwerp voor de HF-banden. De antenne kan zowel horizontaal als verticaal worden gebruikt, je schijnt hem zelfs ondersteboven te kunnen hangen. Op vakantie kun je hem bijvoorbeeld aan een gordijnrail hangen. Let er wel op dat geleiders in de directe omgeving de SWR kunnen beïnvloeden.

Het benodigde materiaal bestaat uit een stuk PVC-pijp, afvoerpijp of iets dergelijks, van 85 mm lengte en RG58 coax.
Voor 2 meter gebruiken we 3/4" pijp en voor de 6 meter pijp met een diameter van 2".

Mochten er nog vragen zijn, schroom dan niet en stuur gerust een mailtje naar pc1d "at" amsat.org
Dick - PC1D.

BAND
A (in mm)
B (in mm)
C (in mm)
WINDINGEN
2 m
420
510
65
12
6 m
1530
1300
65
11,75

 

contact | © 2008 PI4ASV | home

XHTML 1.0  &  CSS